neděle 8. května 2011

Kočka na rozpálené plechové střeše (Tennessee Williams)





Postavy
taťka Pollit
Mamka, jeho žena
Brick, jejich syn
Margareta (Maggie), jeho žena
Gooper, jejich syn
Mae, jeho žena
jejich děti
důstojný pán Tooker
doktor Baugh


Místo a čas
Rodinný dům nedaleko amerických plantáží na začátku 20. století.

Fabule
Taťka Pollit umírá na rakovinu a sjede se k němu celá rodina - dva synové s ženami, jeden z toho i s dětmi. Je s ním i jeho žena. V této konstelaci se otevírá prostor spletitých vztahů mezi jednotlivými členy rodiny, podnětem k vyjevování všeho je tahanice o Taťkovo dědictví.
Margareta a Brick nemají děti, ale Taťka má Bricka raději než Goopera. To těžce nese Mae, která má vše do detailů promyšlené a chce dědictví. Jsou přece s Gooprem a dětmi ukázkovou rodinou.
Ve všeobecné snaze vytvořit pohodu a přiklonit si Taťku na svou stranu, mu zalžou o jeho diagnóze - prý neumírá. Taťka ve znovunabyté síle chce promluvit do duše Brickovi (který má mimo jiné zlomenou nohu a plazí se všude s berlemi), který pořád pije - nutí jej uznat, že mu alkohol přerostl přes hlavu a chce ho ze závislosti dostat skrze dítě, které si má pořídit. Margareta zároveň chce přivést na svět dítě, aby si dědictví a náklonnost Taťky zajistila. Brick se ale Margaretě vyhýbá a během rozhovoru s Taťtkou se mu "mstí" za tvrdá slova tím, že mu prozdradí jeho diagnózu. 
Otec se mu vyznává z faktu, že mamku nikdy nemiloval. Brick je jím donucen k litanii a vysvětlení dívného homosexuálního vztahu s mrtvým přítelem Skipperem.
Diagnózu mladí poté prozradí i matce, kterou to zděsí. Ve třetí části jde už jen od vztah mezi mladými - zasahuje sem hlavně Margareta, která Bricka donutí stylem "když se se mnou vyspíš, dám ti alkohol" k sexu. Poté vstupuje do debaty informací, že čeká dítě (ta je sice nepravdivá, ale o to nejde. Jde o tu potenciální možnost - může čekat dítě a tedy splnila podmínku). Vítězem celé hry je tedy nakonec Margareta, která se díky vší snaze nakonec i sblíží s Brickem. Je to ale hořké vítězství, vítězství kočky, která se dokázala na rozpálené střeše udržet nejdéle. Má tedy nejlepší rozhled, ale zároveň nejvíc spálený tlapky. 


Syžet a kompozice
Tři dějství, závěrečné se odehrává bez Taťky. Všechno se staví na konfliktech, kterých hra obsahuje celou škálu - od dětských sporů a sporů žabomyších (chceš deku, nechce deku) až ke konfliktům mezi rodinami Goopra a Bricka. Velkou plochu pak zabírá i konflikt vnitřní, především ten Brickův, který je ventilován v dialogickém monologu k Maggie nebo otci.

Jazykové a literární prostředky
Williamsovy dialogy jsou psány báječně - a to i v překladu. Jsou navýsost lidské, běžné, hovorové. Jazyk má mnoho odstínů, každý mluví po svém a demonstruje tím svůj charakter. 

Téma a smysl
Hra především vyjevuje běžný rodinný život, který se na podkladu jednoho konfliktu vzpíná a vytrhává svým aktérům z rukou. Spíše než o psychologickou drobnokresbu jde o síť vztahů, do které jednotlivci padají a z které vstávají. Williams nijak zvlášť nezobrazuje motivace, ukazuje ale jiskry odlétající z plošek, kde se jednotliví lidé dotknou. Je to hra především o člověku a jeho způsobu žití. Velmi zajímavý je půdorys dramatu; odehrává se totiž v jednom domě, kde prakticky neexistuje soukromí (umocněno "vševědoucí" mamkou, která může kdykoliv do jakéhokoliv pokoje). 
Burani svou inscenaci Zvěřince uvádí slovy "jak se dostat ze zatlučené rakve a nevyrvat přitom ani hřebík?" A to platí i tady. Jak sakra vyřešit situaci a nikomu neublížit. A mít z toho prospěch. A co je správné? A co je možné? A co je lidské? A je-li to lidské, může to být špatné?
A kdo je vlastně ten ubohý? A co mezi lidmi znamená vítězství?

Autor a souvislosti
Tennessee Williams (1911 - 1983) byl přední americký dramatik, představitel psychologického dramatu. Dostal Pulitzerovu cenu.


Napsal třeba i Tramvaj do stanice Touha a Skleněný zvěřinec, soubor povídek Louka modrých dětí.  A Zvěřinec hrajou v Buranteatru, obecně se soudí, že dobře. Především byla ale Kočka v roce 1955 zfilmována a tato adaptace je velmi ceněna. 


(Fotka odsud.)

Žádné komentáře:

Okomentovat