Estragon
Vladimír
Godot, který celou dobu nepřijde
Pozzo, který je zlý a pak slepý
Lucky, který je politováníhodný a pak němý
Místo a čas
Venkovská cesta u které stojí strom. Nějaké místo a nějaký čas. Nějací lidé.
Fabule
V prvním dějství se seznamujeme s Vladimírem a Estragonem, zhruba v polovině přichází ještě Pozzo táhnoucího na provazu Luckyho. Mluví s V&E, ale nikdo se nic nedovídá. Jediná informace, kterou o celé věci máme, je, že V&E čekají na Godota, který má cosi "změnit". Pozzo s Luckym jsou ale zajímaví - Pozzo velí, je sadistický, ukazuje svou nadřazenost a Lucky tančí, jak Pozzo píská. Snaží se plnit dokonce povely, které by Pozzo jen mohl chtít vyřknout. Ke konci prvního dějství Pozzo s Luckym odchází. Přibíhá chlapec a sděluje, že Godot dnes nepřijde, snad zítra.
V druhém dějství se vše opakuje. Akorát Pozzo s Luckym jsou jaksi jiní - když se vrátí, je Pozzo nevidí a Lucky nemluví. Navíc si teď vymění role - Lucky vláčí za sebou Pozza, který je díky svému handicapu bezmocný. Přichází kluk, vzkazuje, že pan Godot nepřijde. Snad prý zítra. V&E chtějí odejít, ale nevstanou. Ačkoliv sami chtějí, neodchází.
Syžet a kompozice
Hra je rozčleněna pouze na dvě dějství, má poměrně rychlý spád, byť "dějových" prvků je pomálu. Ty vynahrazují především gagy a vtípky. Je ale nutno říct, že strašně záleží na režisérovi (a dramaturgovi!!), jak text pojmou, jak jej vygradují, co jím budou sdělovat - protože text samotný příliš jazykové komiky neobsahuje. Ta vystupuje až v situacích (situační komika -> sitcomy!), jsou-li dobře rozehrány.
Jazykové a literární prostředky
Hovorový jazyk, časté "bezobsažné tlachání". Nejde ale o de-konstrukci jazyka a jeho sdělné funkce (jako u Havla!). Mnoho humoru i ironie.
Téma a smysl
Celou hru lze snad vnímat jako parafrázi, alegorii, metaforu lidského života, který je čekáním. Nikoliv bezcílným, ale jistě nenaplněným. Jde o to, na co člověk čeká -> odtud vyplývá nutnost víry. Pokud věřím, že se něco stane, má mé čekání, má existence smysl.
Celou hru lze snad vnímat jako parafrázi, alegorii, metaforu lidského života, který je čekáním. Nikoliv bezcílným, ale jistě nenaplněným. Jde o to, na co člověk čeká -> odtud vyplývá nutnost víry. Pokud věřím, že se něco stane, má mé čekání, má existence smysl.
Důležitá je rozdílnost obou dvojic postav a jejich vývoj. Zatímco Estragon s Vladimírem jsou vlastně svobodní a nezávislí, Pozzo s Luckym jsou k sobě zcela připoutáni - a to i materiálně, vláčí se vzájemně na provaze. Postavy se totiž během hry vyvíjí.
Zatímco "rovní" E&V stále čekají a jsou vcelku spokojeni, Pozzo a Lucky končí špatně. Oba se titož snaží dojít "naplnění" svého života určitou "manipulací" se sebou samým či jinými. Snaží se získat úspěch, byť v různých podobách. A tak Pozzo, který se povyšuje, ztrácí zrak a Lucky, který se ponižuje (bojí se třeba jen ceknout bez povolení) přichází o řeč úplně.
Chceme-li resumé na jeden řádek, tak tu; Hra je alegorií lidského žití a vyplývá z ní, že pouze člověk morálně rovný a s pevnou vírou někam dojde.
Ještě stojí za zmínku - pro dobré rozvinutí "poselství hry", její pochopení a přijetí nové koncepce, volil Beckett charaktery osekané až na dřeň, bez čehokoliv zbytečného.
Ve hře tedy nejde o dekompozici a devastaci jazyka, ale o ukázání zdevastovaného lidského života.
Zatímco "rovní" E&V stále čekají a jsou vcelku spokojeni, Pozzo a Lucky končí špatně. Oba se titož snaží dojít "naplnění" svého života určitou "manipulací" se sebou samým či jinými. Snaží se získat úspěch, byť v různých podobách. A tak Pozzo, který se povyšuje, ztrácí zrak a Lucky, který se ponižuje (bojí se třeba jen ceknout bez povolení) přichází o řeč úplně.
Chceme-li resumé na jeden řádek, tak tu; Hra je alegorií lidského žití a vyplývá z ní, že pouze člověk morálně rovný a s pevnou vírou někam dojde.
Ještě stojí za zmínku - pro dobré rozvinutí "poselství hry", její pochopení a přijetí nové koncepce, volil Beckett charaktery osekané až na dřeň, bez čehokoliv zbytečného.
Ve hře tedy nejde o dekompozici a devastaci jazyka, ale o ukázání zdevastovaného lidského života.
Autor a souvislosti
Samuel Beckett (1906-1989) je považován na zakladatele absurdního dramatu (společně s Jarrym - UBU, Genetem - Služky a Ionescem - Plešatá zpěvačka). Jeho předchůdcem můžeme jmenovat Georga Büchnera, jehož expresionistický Vojcek mnoho absurdního obsahuje.
Kromě divadelních her psal i prózu a poesii, drama ale bylo stěžejní. A byl to IR!
Hrubě nesouhlasil s nacistickou ideologií, musel se skrývat. Snažil se o "literaturu neslova" - dekonstrukci jazyka. V polovině života začal psát francouzsky, ve francouzštině se cítil "svobodnější". V roce 1969 dostal Nobelovku. V 84 napsal hru Katastrofa, které věnoval Václavu Havlovi.
Absurdní drama
Fotky z inscenace v MdB. S Polívkou a Pechou to mohlo stát za to.)
Kromě divadelních her psal i prózu a poesii, drama ale bylo stěžejní. A byl to IR!
Hrubě nesouhlasil s nacistickou ideologií, musel se skrývat. Snažil se o "literaturu neslova" - dekonstrukci jazyka. V polovině života začal psát francouzsky, ve francouzštině se cítil "svobodnější". V roce 1969 dostal Nobelovku. V 84 napsal hru Katastrofa, které věnoval Václavu Havlovi.
Absurdní drama
- skutečnost zobrazena obnažená a nesmyslná
- pocit bezmoci, samoty, ztráty kontaktu
- člověk ohrožen mechanikou, kterou sám tvoří
- odstranění souvislého děje
- postavy bez charakterů, okleštěné (Naše vykleštěné sny!)
- deformace, devalvace, dekompozice jazyka
- dialog umožňuje komunikaci, ne však dorozumění
Fotky z inscenace v MdB. S Polívkou a Pechou to mohlo stát za to.)
Žádné komentáře:
Okomentovat