pátek 15. dubna 2011

Vyhoďme ho z kola ven (Ken Kesey)

Další díl horečnatě předmaturitního běhu. Formanův film, který mne přikoval k židli byl jen předzvěstí. 


Téma a smysl
Sebeobětování. Skvělá paralela ke konci knihy. Nejdřív je  McMurphy "souzen", potom ho zmlátí (ač je to lidský boj) a posléze si lehá na lůžko, rozpřahuje ruce, jako by měl být křižován. Čeká na elektrošoky. A bojí se, zoufale se bojí, ale zároveň smiřuje. Lehá si tam za všechny ty kamarády, kteří dole sbírají odvahu vzít život pevně do rukou.
Netvrdím, že je McMurphy Ježíšem (v knize se o tom koneckonců Velká sestra zmiňuje - "myslíte si, že je to mučedník nebo světec?!"). Tvrdím ale, že tu Kesey uplatnil princip "vykoupení" skrze jednotlivce. McMurphy poté dokonce "vstane z hrobu" - elektrošoky na něj neúčinkují, "sestoupí do pekel" lobotomií a nakonec "vstoupí na nebesa" paradoxně doslova.
Mnohem víc, než o nějaké zbožštění tu ale jde o sílu - o sílu člověka postavit se nikoliv systému, ale osobnímu zlu. Jistě, všichni víme, že v Keseyho románu jde o vzdor vůči systému, totalitě - a ano, uznávám, je to možný pohled. Dle mého ale mnohem víc jde (alespoň v McMurphyho případě) o vzdor proti zcela osobní nesvobodě, nepravdě, nespravedlnosti a zlu, které plyne ze sestřiny touhy po moci. Hrůza této knihy nespočívá v poměrech v amerických psychiatrických léčebnách 60. let, ale v důsledcích, které může mít osobní zášť v kombinaci s totalitou a totalitní mocí.
Středoškolskou úvahu na téma zobrazení mikrosvěta psychiatrického oddělení jako paralely soudobé společnosti doufejme stvořím na potítku.
Nutno dodat, že současná psychiatrie metody popsané v knize používá a na mnoha odděleních to nevypadá jinak, než "dole" u chroniků a akuťáků.

Sujet, kompozice a čas
Kniha je rozdělena do tří částí, prakticky to ale nehraje žádnou roli. Vzhledem k tomu, že dějová linka je jednotná, čas běží přímo po lince a nemění se ani místo - -
Ne, je třeba říct, že vypravěč občas zaběhne někam retrospektivně - do svého mládí a tak. První půlka knihy - týden, od příchodu McMurphyho, potom cca 3 měsíce do jeho smrti.

Fabule
Poměrně jednoduchá, na psychiatrické oddělení nemocnice se dostane člověk, o kterém nelze říci, je-li psychicky nemocný, spíše ale ne. Je prostě jen velmi svérázný. Začne zavádět nové pořádky, snaží se vybudit své spolupacienty. Nutně se dostává do konfliktu se setrou, která zde panuje železnou rukou. Po sérii výstupů a naschválů si uvědomí, že by tu mohl zůstat. Začne být vzorným... Následně ale znovu převáží jeho drzost a hlavně nutnost postavit se (byť svéhlavě) za přátele. Krátké epizody toho, co se dělo. (Televize, cesta na rybolov.) Proměna pacientů. První pobyt McMurphyho a Indiána "u narušenejch". Zastali se George ve sprše, chránili slabšího. Indián se rozhoduje být sám sebou. Dokáže to. 
Končí se velkým mejdanem, který oddělení rozloží. Billy je přistižen v posteli s ženskou (paradoxně velmi klidný, šťastný a v pohodě) a je sestrou rozložen až k sebevraždě. McMurphy sestru proto napadne, je posléze podrobován elektrošokům, neúspěšně. Následuje lobotomie. Mnoho pacientů odchází, berou život do svých rukou. McMurphy je bezvládný. Inidán se rozhoduje, že takto svého přítele nenechá. Udusí ho polštářem, poté, jako jeho odkaz, zdvihne rozvodný blok, vyrazí s ním okno a odejde. 
McMurphy z nich sňal jejich tíhu. Ukázal jim, že žít se dá i jinak. A na tu jinakost umřel.

Jazykové prostředky
Kniha je psána "rychlým", hovorovým jazykem, který umocňuje čtenářův prožitek, dává mu možnost poznat mikrosvět oddělení i na jazykové "frontě", vtahuje jej do děje. Souvisí s tím samozřejmě časté používání expresivních, slangových a až argotických výrazů v kombinaci s častými vulgarismy a - přirozeně - hovorový a nespisovný jazyk. Plus časté přímé řeči.
Jednotlivé postavy jsou často svým jazykem charakterizovány, nejde jen o Billiho koktání, ale i o složitost a promyšlenost řeči jednotlivých mužů. (Typicky Harding mluví tak květnatě, jako paní profesorka Květa. Ale jemu to dává smysl.)

Postavy
Randle McMurphy
Velká sestra
Náčelník
Billy Bibbit
Harding
Cheswick
Martini
Scalone
George
Candy, Sandra
černí frajeři, ošetřovatelé a sestry, doktoři

Souvislosti doby a něco o autorovi
... Formanův přelet nad kukaččím hnízdem. 

Žádné komentáře:

Okomentovat